Har ni frukt på jobbet?

Uppmuntra personalen med färsk frukt på jobbet och ladda med nyttig energi. Färsk frukt på arbetsplatsen håller oss pigga, friska och mer produktiva.

Frukt på arbetsplatsen är en nyttig och lönsam investering, dessutom är det avdragsgillt.

Vi levererar endast frukt av bästa kvalité, och till bästa pris.

Frukt är inte bara bra för er det är också trevligt för era besökare och ett dekorativt inslag på erat företag.

Frukt är inte bara vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter den hjälper dig även att upprätthålla en god balans i kroppen. Frukt minskar risken till vissa sjukdomar, den gör dig starkare både fysiskt och psykisk. Det ultimata mellanmålet är en frukt.

Vi har fruktkorgar till alla. Basfrukterna består av banan, två sorters äpplen, vindrovor och päron. Beroende av årstid lägger vi även in säsongens frukter till exempel apelsiner, clementiner, persika, nektarin och plommon.

Visste du att ????

”Ett äpple om dagen håller doktorn borta”

Äpple är mycket mättande och väldigt nyttigt. Äpplen ska ätas med skalet på, de innehåller flavonoider, C-vitamin, kalcium och pektin som är bra för mage och tarmar. Flavonoider ska enligt forskare ge skydd mot hjärt-kärlsjukdomar.

Ett medelstort äpple innehåller inte mer än 75 kalorier. Äpple anses också vara bra för minnet och skärpan. Forskare rekommenderar att äta 2st äpplen om dagen för att förhindra sjukdomar och att få bra balans i magen.

Päron – Är idealiskt om du vill gå ner i vikt.

En medelstor frukt innehåller endast 100kalorier. Päron tillhör söta frukter och rekommenderas till diabetiker eller till dem som vill minska sitt kaloriintag utan att behöva avstå från sötman som frukten ger. Päron är den frukten som har högst fruktos (fruktsocker) av alla frukter.

Det är dubbelt så mycket fibrer i ett päron jämfört med ett lika stort äpple. Frukten innehåller pektin som är blodsockersänkande, sänker LDL-kolesterolet renar kroppen från toxiner och är bra för njurarna.

Banan är den frukt som konsumeras mest i hela världen.

Svenskarna äter vi i snitt 100 bananer per person varje år. Frukten är naturligt fri från fett, kolesterol och salt den innehåller cirka 100 kalorier.

Banan är den mest kolhydrat rika frukten och är därför bra att ta i samband med fysisk träning för att snabbt ge extra energi, innan, under och efter träning. Banan innehåller det naturliga sockerämnet glukos, fruktos och sackaros.

Banan är bra mot högt blodtryck då den innehåller mycket kalium och magnesium. Kaliumet är bra för att motverka stress och magnesium mot huvudvärk. Banan innehåller pektin som är blodsockersänkande, är bra mot PMS och sänker LDL-kolesterolet. Renar kroppen från toxiner, samt motverkar baksmälla. Banan har visat sig bra vid mag- och tarmsår och mot magcancer

Apelsin mer en bara C vitamin

Apelsin är en god antioxidant. Apelsin innehåller mer än 170 olika fytokemikalier. Apelsin innehåller flavonoiden hesperidin som har antiinflammatoriska egenskaper, och är därför bra mot bland annat reumatism och astma.

Hesperidin är även blodtryckssänkande samt sänker kolesterolet, därtill har bland annat ämnet hesperidin i apelsin visat sig stabilisera blodsockret (med ca 20 %).

En apelsin fyller dagsbehovet av C-vitamin, stärker immunförsvaret, lindrar vid förkylning. Frukten föryngrar huden och stärker kollagenet.