Lean

Baserat på Lean-filosofin är Lean-modellen redan i bruk på många olika SOL-kontrakt.- Med det uppnår vi konkreta, stora besparingar för våra kunder. Samtidigt förbättras välbefinnandet på jobbet när våra anställdas dagar inte slits ut av onödig stress, säger utvecklingschef Harri Emaus .

Lean- modellen används i en mängd olika applikationer.

En PDCA-metod tillämpas i den nya standarden ISO 9001:2015. Utvecklingschef Harri Emaus har arbetat med Lean-filosofi i SOL i några år nu. Harri berättar för oss att erfarenhet av processutveckling har använts till exempel vid rengöring, fastighetsförvaltning och säkerhet. Vi genomför dessa projekt i samarbete med våra kunder och har även konsulterat våra kunder i att utveckla sina egna processer.

Erfarenheten av att arbeta med LEAN kom vid rätt tidpunkt och resultaten talar för sig själva.

– Till exempel i Helsingfors, på regeringens campusområde, kunde vår tjänst minska så mycket som två timmars bortkastad tid per dag och anställd och överföra dessa resurser till kvalitet och mervärde. Betydande fördelar har också uppnåtts, till exempel på Radisson Royal hotell.

– Vi har också använt principerna i köpcentrum, transportbranschen och inom sjukvården, det vill säga i mycket olika miljöer och olika storlekar på objekten.

– Kunderna har varit mycket nöjda och till och med rekommenderat oss som Lean-experter till andra, säger Emaus med tillfredsställelse.

Harri säger att målet inte bara är att spara tid.

– När våra anställda inte lägger tid på onödiga saker, kommer de att ha mer tid att fokusera på de uppgifter som är viktiga för våra kunder och kvaliteten kommer att förbättras.

Konkreta mål

Processutvecklingsmålen är mycket konkreta.

– När vi till exempel planerar arbetsscheman, rutter, platser för arbetsutrustning och nödvändiga transportverktyg, blir vi av med onödiga steg och väntetid. Anställda på kontrakten är inblandade i denna utveckling, vilket är viktigt för att de är de bästa experterna i sitt arbete.
– Samtidigt förbättras våra anställdas välbefinnande när vi kan eliminera onödiga steg och uppgifter och de kan använda sina arbetstider för viktiga frågor.

Harri betonar vikten av kontinuerlig utveckling av aktiviteter och att ingen organisation någonsin kommer att vara fulländad.

– Våra kunders behov kan också förändras snabbt.

– I all sin enkelhet är metoden dock väldigt konkret och effektiv.

Arbetsledare känner till PDCA-metoden

Harri Emaus förklarar att under hösten har arbetsledare introducerats i PDCA-metoden, som också tillämpas i den nya standarden ISO 9001:2015.

– Denna standard för kvalitetsledningssystem släpptes i september förra året. Dessutom har vi i höst fokuserat på utbildning särskilt genom systematisk problemlösning med A3-formuläret. För resten och för första gången satsar vi på kontinuerlig förbättring på whiteboards.

– Röra på spelet och lösa problem så att vi kommer till de grundläggande orsakerna. Alla kan komma med tre saker för att förbättra sitt eget arbete!

Håll dig uppdaterad om LEAN-frågor, följ twitter:  @Harri_Emaus

Läs i   Pornais Lean Consulting var en framgång

Text och foto: Vaula Aunola